Madproblemer - 9 mdr.

8. september 2010

Alder:
9 mdr.

Madproblemer - 9 mdr.

Hej Helen,

Ja, så får du lige et brev fra mig igen. Denne gang handler det om mad. Det har længe været mere eller mindre et problem, så du får lige historien.

Jeg har ammet S. fuldt fra fødslen. Det har heldigvis fungeret godt, fraset et par brystbetændelser. Da han blev knap 4 mdr. begyndte vi at give ham skemad. Set i bagklogskabens lys var det måske for tidligt, men de foregående 2-3 måneder havde været hårde, hvor han græd meget, hang meget på min arm og jeg var frustreret. Jeg havde derfor et stort behov for at komme lidt ud for mig selv, længere tid end de par timer, der var mellem amninger på det tidspunkt.

Til at begynde med gik det okay med skemad, men allerede da S. var 5-6 mdr., begyndte han at afvise skemaden. Han virkede dog ikke sulten til trods for at han kun spiste lidt, men jeg holdt rimeligt kraftigt på at amme på faste tidspunkter, dvs. jeg ammede ham ikke oftere, når han ikke ville spise skemad. Han virkede ikke til at have behov for det, idet han har tilpas og tog på i vægt.

Da S. var 7 mdr., stoppede vi helt med skemaden (med undtagelse af frugtmos), og han fik kun mad i bidder, såsom kartofler, avocado, lyst rugbrød med pålæg, kogte grønsager osv. Det gik fint, men langsomt. Han spiste alt, hvad vi puttede i munden på ham, så længe vi gjorde det med fingrene. Han spiste naturligvis ikke så meget, som han ville havde gjort med grød og mos, men virkede ikke sulten. Men når jeg tænker tilbage, kan det dog være grunden til, at han vågnede mange gange om natten i den periode. Da han var omkring 8 mdr. startede jeg helt tilfældigt med at give ham lidt yoghurt, og så har han faktisk spist skemad siden.

Han har aldrig virket vildt interesseret i mad, så han har altid været (og er det stadig) beskæftiget med noget, mens han spiser. Som regel giver vi ham noget mad, f.eks. kød, ærter, rosiner el. lign., som han selv kan putte i munden, og så accepterer han skemaden, dvs. åbner munden for det.

Men nu er han begyndt at dreje hovedet væk, når vi vil give ham f.eks. kartoffelmos eller grød om morgenen. Han tager ikke engang nogle skefulde, før han vender hovedet væk. Han er også begyndt at afvise noget af det, som jeg giver ham med fingrene, f.eks. rugbrød og broccoli. Han vil nogle gange hellere spise det, som han sidder med i hånden, andre gange sidder han bare og leger med det. Problemet er bare, at det ikke kan mætte ham nok til, at han sover godt om natten. Han er en stor dreng, ...

Annonce

... og jeg har svært ved at forestille mig, at han skulle blive mæt af ingenting.

Hans madplan for dagen ser således ud:
Kl. 7.00: vågner og ammes
Kl. 8.00: grød samt små stykker brød, mælk i kop
Kl. 10.00: lidt sveskemos til d-dråber og jern (inden lur)
Kl. 12.00: rugbrød m. pålæg, avocado, pasta, tomat eller hvad vi lige har, vand i kop
Kl. 14.00: frugtmos eller frugt i stykker (nogle gange springer vi dette over, hvis han spiser sen frokost)
Kl. 16.00: lille youghurt el. lign. (efter lur)
Kl. 18.30: kartoffelmos, ris el. lign. grøntsager og lidt kød, mælk i kop
Kl. 20.30: ammes og puttes
Omkring midnat: ammes

Han drikker ikke særligt meget mælk af koppen, så derfor ammer jeg stadig tre gange i døgnet.

Jeg synes egentlig altid, at det har været et skråplan, at han skal beskæftiges, mens han spiser, men har aldrig haft overskuddet til at tage en kamp med ham. Jeg tænker altid, at det er bedst, at han får et godt måltid til aften, så han sover godt (og så jeg får sovet, jeg har så lidt tålmodighed, hvis jeg ikke får min søvn). Jeg føler nu, at vi er på vej længere ud nu. Jeg vil nødig presse ham til at spise, men det med søvnen ruger altid i baghovedet, og så får vi alligevel lokket noget mad i ham.

Han er vildt glad for frugt, al slags, både i bidder og som mos, men det kan han jo ikke leve af. Det samme gælder nogle gange det mad, som vi spiser. Han får grød til morgenmad, men vil hellere have brød, som jeg spiser. Det er dog ikke altid, at han vil have vores mad.

Jeg kan mærke lige nu, at jeg mister hurtigt tålmodigheden, når han afviser maden. Jeg bliver gal og frustreret, og det er jo ikke særligt hensigtsmæssigt. Men jeg orker bare ikke, at maden skal blive et problem igen. Det har fyldt så meget hos os, og jeg ønsker ikke at det skal gøre det igen. Men hvordan skal vi gribe det an nu? Så han bliver godt mæt inden han skal sove om aftenen uden ballade.

Ydermere bliver han nogle gange vred og ”skælder ud”, dvs. græder ikke rigtigt, men virker utilfreds, mens vi spiser. Jeg ved ikke, hvad der udløser det. Tror ikke at det er træthed. Jeg er usikker på, om jeg skal trøste ham eller ignorere ham? Jeg synes ikke, at han skal have opmærksomhed pga. brok.

Lige til sidst vil jeg sige, at S. er en meget glad og veltilpas dreng. Han er glad for at lege selv, er nysgerrig og smiler i det hele taget meget. Det er egentlig kun omkring måltiderne, at han er utilfreds.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder